03 Δεκεμβρίου
Λεφτά υπάρχουν... για τον Μπόμπολα και τους λοιπούς εργολάβους που εν μέσω πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης και παντελούς έλλειψης ρευστότητας θα αναλάβουν να φτιάξουν τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, με λεφτά των ελλήνων φορολογουμένων.
Οι οδικοί άξονες που ξεκίνησαν το 2008 με προϋπόθεση οτι θα γίνουν κατά κύριο λόγο με τραπεζικό δανεισμό των ιδιωτών εργολάβων και χωρίς εγγύηση του δημοσίου το οποίο θα συμμετείχε με ένα ποσοστό περίπου 20-25% και θα εισέπραττε μέρος των διοδίων, τελικώς μετά την φυγή μέρους των τραπεζών, αποφασίστηκε οτι θα γίνουν με τρόπο που εξυπηρετεί πλήρως τους επιχειρηματίες άλλα επιβαρύνει τόσο τους χρήστες άλλα και τον κάθε έλληνα φορολογούμενο.
Σύμφωνα με το νέο χρηματοδοτικό μοντέλο, το κόστος υλοποίησης των έργων θα καλυφθεί κατά 60% απο το δημόσιο, μέσω του ΕΣΠΑ αλλα και τους έλληνες πολίτες που θα τους χρησιμοποιούν και θα πληρώνουν τα τσουχτερά διόδια, απο τα οποία όμως, το δημόσιο παρά το γεγονός οτι ειναι ο βασικός χρηματοδότης, θα έχει τρίτη σειρά προτεραιότητας στην είσπραξη, μετά τους εργολάβους και τις τράπεζες. Οι εργολάβοι βάζουν το 10% του κόστους απο ιδία κεφάλαια (τα έχουν ήδη επενδύσει) και οι τράπεζες 30% ως δάνεια προς τους ιδιώτες που δίνονται όμως με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Σε κάθε περίπτωση το δημόσιο και οι έλληνες φορολογούμενοι ειναι χαμένοι. Τα έργα ειναι παγωμένα απο την αρχή της κρίσης αφού οι τράπεζες αρνούνταν να εκταμιεύσουν χρήματα για τα οποία είχαν δεσμευτεί. Στη συνέχεια το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε να δώσει ως αποζημιώσεις, χρήματα ελλήνων φορολογουμένων απο το ΕΣΠΑ ή απο δάνειο του ελληνικού δημοσίου απο την ΕΤΕπ. Συνολικά, οι αποζημιώσεις έφτασαν το 1,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα το δημόσιο έχει δεσμευτεί οτι σε περίπτωση που θα υπάρξει μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, τη ζημιά θα την επιβαρυνθούν και πάλι οι έλληνες φορολογούμενοι.
Υπό αυτό το πλαίσιο, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ετοιμάζεται να καταθέσει στην Βουλή τις νέες συμβάσεις παραχώρησης για να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα που σύμφωνα με τους υπολογισμούς θα προσφέρουν 20.000 νέες θέσεις εργασίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι κάτω απο πιο εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς θα δημιουργηθούν αυτές οι θέσεις.
Σύμφωνα με το νέο χρηματοδοτικό μοντέλο, το κόστος υλοποίησης των έργων θα καλυφθεί κατά 60% απο το δημόσιο, μέσω του ΕΣΠΑ αλλα και τους έλληνες πολίτες που θα τους χρησιμοποιούν και θα πληρώνουν τα τσουχτερά διόδια, απο τα οποία όμως, το δημόσιο παρά το γεγονός οτι ειναι ο βασικός χρηματοδότης, θα έχει τρίτη σειρά προτεραιότητας στην είσπραξη, μετά τους εργολάβους και τις τράπεζες. Οι εργολάβοι βάζουν το 10% του κόστους απο ιδία κεφάλαια (τα έχουν ήδη επενδύσει) και οι τράπεζες 30% ως δάνεια προς τους ιδιώτες που δίνονται όμως με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Σε κάθε περίπτωση το δημόσιο και οι έλληνες φορολογούμενοι ειναι χαμένοι. Τα έργα ειναι παγωμένα απο την αρχή της κρίσης αφού οι τράπεζες αρνούνταν να εκταμιεύσουν χρήματα για τα οποία είχαν δεσμευτεί. Στη συνέχεια το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε να δώσει ως αποζημιώσεις, χρήματα ελλήνων φορολογουμένων απο το ΕΣΠΑ ή απο δάνειο του ελληνικού δημοσίου απο την ΕΤΕπ. Συνολικά, οι αποζημιώσεις έφτασαν το 1,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα το δημόσιο έχει δεσμευτεί οτι σε περίπτωση που θα υπάρξει μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, τη ζημιά θα την επιβαρυνθούν και πάλι οι έλληνες φορολογούμενοι.
Υπό αυτό το πλαίσιο, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ετοιμάζεται να καταθέσει στην Βουλή τις νέες συμβάσεις παραχώρησης για να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα που σύμφωνα με τους υπολογισμούς θα προσφέρουν 20.000 νέες θέσεις εργασίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι κάτω απο πιο εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς θα δημιουργηθούν αυτές οι θέσεις.
Σε πελάγη ευτυχίας ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μετά τη συνάντησή του με τον Όλι Ρεν γνωστοποίησε πως τα έργα των αυτοκινητοδρόμων θα χρηματοδοτηθούν κατά κύριο λόγο από τους ευρωπαϊκούς πόρους: ΕΣΠΑ, Ταμείο Συνοχής και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Οι σχετικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες προωούνται με γοργούς ρυθμούς για την επανέναρξη της κατασκευής τεσσάρων οδικών αξόνων, η οποία εντελώς... συμπτωματικά θα προκαλέσει και αυξήσεις έως 60% στις τιμές των διοδίων και εντός της Αθήνας.
Το σύνολο της αντιπολίτευσης χαρακτήρισε σκανδαλώδεις τους όρους των συμβάσεων που επιβαρύνουν μονομερώς τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των εταιρειών κατασκευής και επισήμαναν, μεταξύ άλλων, ότι δεν θα συνηγορήσουν «σε ένα σούπερ σκάνδαλο που προωθείται με εξπρές διαδικασίες».
Η ελληνική οικονομία «διψάει για επενδύσεις» και αυτή τη φορά «είμαστε στην αφετηρία με μπουλντόζες και καύσιμα», υπογράμμισε κομπάζοντας ο υπουργός Μεταφορών. Αυτό που ξέχασε να αναφέρει είναι πως ό,τι χρήματα έρχονται στη χώρα διοχετεύονται στους ίδιους επιχειρηματίες και η υπόλοιπη μικρομεσσαία επιχειρηματικότητα ασφυκτιά από την έλλειψη «ζεστού» χρήματος...