Τετάρτη 22 Αυγούστου 2012

Ξεπούλημα!Για 40 χρόνια σε ιδιώτη η «Εγνατία Οδός»!

Στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων πέρασε η Εγνατία Οδός και πλέον ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας είναι θέμα χρόνου να περάσει στα χέρια ιδιώτη.“Ευκαιρία” θεωρείται η πώληση υπό την έννοια ότι πρόκειται για έτοιμο αυτοκινητόδρομο και μάλιστα έναν δρόμο που αποτελεί βασικό άξονα όχι μόνο για τη χώρα αλλά και...
για τις γειτονικές καθώς αποτελεί βασικό άξονα σύνδεσης της Ιταλίας με χώρες όπως η Βουλγαρία και η Τουρκία. Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε χθες στην εφημερίδα της κυβέρνησης το δημόσιο παραχωρεί μαζί και τους κάθετους άξονες (κόμβος Καστοριάς – κόμβος Κορομηλιάς – κόμβος Ιεροπηγής – Μεθοριακός σταθμός Κρυσταλλοπηγής – κόμβος Λαγκαδά/Σερρών – Μεθοριακός Σταθμός Προμαχώνα).
Ο ιδιώτης επενδυτής θα πάρει προίκα και τα δικαιώματα του Δημοσίου για τη λειτουργία, συντήρηση κι εκμετάλλευση του καθέτου άξονα Ανισόπεδος κόμβος Χαλάστρας – Μεθοριακός Σταθμός Ευζώνων.


Το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να επωμιστεί το βάρος της αποπληρωμής των δανείων της «Εγνατία Οδός», που κυμαίνονται από 500 ώς 700 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό συνάγουν ως συμπέρασμα τόσο οι εργαζόμενοι, όσο και στελέχη παλαιότερων διοικήσεων της «Εγνατία Οδός ΑΕ», από την απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων να παραχωρήσει στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων) το δικαίωμα της εταιρίας στη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή να ιδιωτικοποιήσει τον αυτοκινητόδρομο και τρεις κάθετους άξονές του.
Οι πρώτες μεταβιβάσεις δικαιωμάτων της «Εγνατία Οδός» στο ΤΑΙΠΕΔ είχαν γίνει πέρσι τον Οκτώβριο και, ενώ προβλεπόταν η αποκρατικοποίησή της να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2012, έπειτα από καθυστερήσεις, πραγματοποιείται τώρα. Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων της εταιρίας γίνεται με σκοπό να αναλάβει ιδιώτης με σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του άξονα μέχρι και για διάστημα 40 ετών, με οικονομικό αντάλλαγμα. Ο ιδιώτης θα βγάζει τα έσοδά του από την εκμετάλλευση των διοδίων, των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών και των παρόδιων χώρων που έχουν απαλλοτριωθεί και ανήκουν στην εταιρία.
Το τεχνικό αντικείμενο θα παραμείνει στην «Εγνατία Οδός ΑΕ», όπως άλλωστε θα παραμείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, και η εποπτεία του παραχωρησιούχου, όπως γίνεται σήμερα και στις περιπτώσεις του άξονα κεντρικής Ελλάδας (Ε65) και του άξονα Μαλιακός - Κλειδί.
Οι εργαζόμενοι στην εταιρία αντιδρούν και αναμένεται να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις τις μέρες της ΔΕΘ. Ωστόσο, βάσει του σχεδίου αποκρατικοποίησης, ορισμένα από τα βασικά τους αιτήματα (συνέχιση λειτουργίας της «Εγνατία Οδός ΑΕ», διατήρηση του προσωπικού με διατήρηση του «engineering» από την εταιρία) ικανοποιούνται.
Δάνεια
Οσον αφορά το ερώτημα που τίθεται για το ποιος θα επωμιστεί τα δάνεια της εταιρίας, κυβερνητικές πηγές αλλά και στελέχη που είχαν ενεργό ρόλο στην ολοκλήρωση των διαδικασιών παραχώρησης τόνιζαν ότι είναι λογικό να τα αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο. Τα δάνεια αγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ, αν και στα στοιχεία της εταιρίας φαίνονται οφειλές 494,5 εκατ. ευρώ προς τέσσερις τράπεζες (Πειραιώς, Εμπορική, Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο).
«Το Ταμείο δεν υποκαθιστά την εταιρία ''Εγνατία Οδός ΑΕ'' και το Ελληνικό Δημόσιο στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το σύνολο των υφιστάμενων ή και μελλοντικών συμβάσεων που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν για την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου, των παρόδιων αυτού εκτάσεων και των Καθέτων Αξόνων», αναφέρεται στην απόφαση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα δάνεια δεν μπορεί να τα αναλάβει ο ιδιώτης, όμως ο τρόπος αποπληρωμής θα ξεκαθαριστεί στα τεύχη δημοπράτησης. Πιθανότερα είναι δύο σενάρια:
1. Το οικονομικό αντάλλαγμα από την παραχώρηση να καλύψει τις δανειακές ανάγκες.
2. Να δίνει από την εκμετάλλευση του άξονα ο ιδιώτης ένα συγκεκριμένο ποσό για την κάλυψη των δανείων.
Ωστόσο, εκφράζονται αμφιβολίες για το τελικό αποτέλεσμα της αποκρατικοποίησης σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των κρατικών ταμείων...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τελικά οι ''θεωρίες συνομωσίας'' δεν δείχνουν να είναι και τόσο θεωρίες, πόσο μάλλον συνομωσίας.

Ακου ρε φίλε έκπληξη. Βιολογικά εργαστήρια κατασκευής ιών στην Ουκρανία, προφανώς όχι για θεραπευτικούς λόγους και μάλιστα, χρηματοδοτούμε...